Исхрана и здравље – препоруке др Татјане Лаловић – Тоскић –

Правилним уносом хране и физичком активношћу побољшавамо имунитет

         Нередовна и неправилна исхрана, са уносом индустријске хране, главни су кривци нарушеног здравља. У време пандемије корона вируса лекари посебно скрећу пажњу на стање нашег организма. Наглашава се значај имунитета односно способност организма да се одупре и одбрани од инфекција, болести или неке друге биолошке или хемијске опасности. Свеукупни механизам одбране организма називамо имуни систем.

          Једну од намирница коју препоручује др Татјана Лаловић – Тоскић за побољшање здравља је кефир. Потиче са подручја северног Кавказа. Реч је настала комбинацијом двеју персијских речи: „кеф“ – пена и „схир“ – млеко. На турском реч кефир значи „добар осећај“.

          Овај хранљив и укусан напитак прави се од млека и кефирних гљивица, тако што се омогући ферментисање млека у које су умешане гљивице.

          Кефир је напитак густине јогурта, а у биолошком смислу симбиоза (суживот на обострану корист) квасних гљивица и бактерија. Оне својим „радом“, разлажући лактозу (млечни шећер), производе угљену и млечну киселину, мали проценат алкохола и слузаве материје (полисахариде). Богат је витаминима Б групе, витамин А, Д, Е, К, протеинима и ензимима. Садржи и Калцијум, Магнезијум, Фосфор. Има утицај на јачање имуног система и својим пробиотским особинама позитивно делује на систем за варење. Погодан је и за држање дијете, 100ml има 57к cal и низак гликемијски индекс. Због садржаја витамина К, потребан је опрез у коришћењу уколико узимате антикоагулансе (лекове за разређивање крви), јер умањује дејство лека. Тада не треба узимати више од две кафене шољице дневно.

           Кефирна зрнца потичу са Кавказа где је годинама био заштићен локалним законом од ширења ван граница кавкаског народа. Тек почетком ХХ века почела је комерцијална употреба у Русији. Научници још увек нису успели да произведу синтетички кефир, а кефирна зрнца су се, због особине брзог умножавања, методом „из руке у руку“ проширила широм земљине кугле.

РЕЦЕПТ ЗА ПРИПРЕМУ

Код припремања се не користи ништа метално (кашичица, посуда, цедиљка)

ПОТРЕБНО:

ПЛАСТИЧНА ПОСУДА ЗА ЦЕЂЕЊЕ

ПЛАСТИЧНА ЦЕДИЉКА

2 СТАКЛЕНЕ ТЕГЛЕ- ЈЕДНА ЗА ФЕРМЕНТАЦИЈУ, ДРУГА ЗА ПРОЦЕЂЕНИ НАПИТАК

ДРВЕНА ИЛИ ПЛАСТИЧНА КАШИЧИЦА

КУХИЊСКИ УБРУС

ГУМИЦА ЗА ТЕГЛЕ

МЛЕКО, БОЉЕ ШТО МАСНИЈЕ (НПР.ДОМАЋЕ), ЈЕР СЕ ГЉИВИЦЕ БРЖЕ РАЗМНОЖАВАЈУ. КОЛИЧИНА-1 КАШИЧИЦА КЕФИР ГЉИВИЦА НА 2dl МЛЕКА.

кефир

кефиПОСТУПАК

ЦЕЂЕЊЕ

Ставите цедиљку на посуду за цеђење. Сипајте кефир са гљивицама у цедиљку. Мешајте дрвеном кашичицом док не остану само гљивице у цедиљки. Једном недељно обавезно испрати под млазом хладне/млаке воде, а ако је напитак прекисао, онда обавезно и тада. Теглу у којој се млеко ферментисало само исперите млазом воде, није потребно прати сунђером и детерџентом за суђе, сме на зидовима да се, ту и тамо, „бели“.

Оцеђене гљивице вратити у теглу дрвеном кашиком, налити млеко (пастеризовано или домаће, а ако нема другог, онда може и било које стерилизовано,тј. UHT). Промешати, покрити листом кухињског убруса, учврстити гумицом. Оставити на собној температури док на зиду не почне да се одваја сурутка. Промешати, ставити у фрижидер до употребе (минимум 2 сата). Ако је испало мало киселије, додати још мало млека.

ПАУЗЕ У КОРИШЋЕЊУ

         Оно што је битно, не морате свакодневно да га пијете ако вам досади, довољно је једном недељно процедити и заменити млеком. Уколико предстоји период када бисте најрадије били без њега, нпр лето је и радије трошите сокове и воду, можете за пар минута да га ставите у «хибернацију»,тј.у замрзивач. Најпре гљивице оперите у цедиљци хладном/млаком водом, добро оцедите и пребаците у малу обележену кесу у коју потом сипате пар кашика млека у праху (пазите кад купујете да је на декларацији право кравље млеко у праху, пошто има биљних замена које нам овде не одговарају). Важно је да све «грудвице» гљивица буду уваљане у прах. Тако припремљене могу да замрзнуте «спавају» и дуже од два месеца, док се поново ужелите кефира.

      Надамо се да ће препоруке и рецепт за припремање и конзумирање кефира др Татјане Лаловић – Тоскић допринети да квалитетније користите намирнице које доприносе свеопштом здрављу.

Р. П.

САЗНАЈТЕ ПРЕ ДРУГИХ, ОБАВЕСТИТЕ ИХ:

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.

error

Ако Вам се допада, сазнајте пре свих!

YouTube
YouTube
Instagram
Follow by Email