Насилна критика уређивачке политике

Вести из медија

„Насилна критика уређивачке политике“

Насилна критика уређивачке политике

Новинарка Љиљана Смајловић наводи да је упад демонстраната у РТС била једна врста насилне критике уређивачке политике и истакла да се новинари не охрабрују на објективно извештавање тако што им се разбију врата и упада у редакцију.

Насилна критика уређивачке политике
Љиљана Смајловић (фото: Горанка Матовић)

Љиљана Смајловић је гостујући у Јутарњем дневнику РТС-а истакла да упад демонстраната у зграду Радио-телевизије Србије не значи охрабрење новинарима.

„Тако на тај начин се не може критиковати уређивачка политика и то није пут којим се новинари охрабрују на објективно извештавање. Ова зграда је 1999. била бомбардована, била је и паљена када се неким другима није свиђала уређивачка политика. Све установе имају институцијалну меморију“, наводи Смајловићева.

Истиче да рушење врата и тестера дају злокобну ноту целој ситуацији.

„Данас сам видела наслов у новинама – кривичном пријавом против пародије, па можете ли ви да кажете ова тестера је само шала, сатира. Да су вам намере заиста биле тако дивне да се новинари охрабре, да буду објективни, ви бисте онда морали да кажете – размислили смо, заиста је било глупо и неодговорно од нас да уносимо тестеру, могао је неко да се уплаши“, истиче Смајловићева.

Додаје да је након свега очекивала извињење новинарима.

„Да изађу и кажу – можда смо деловали застрашујуће. Можда нисмо охрабривали медијске раднике, уреднике на непристрасно извештавање, него смо можда плашили људе. Можда је то био тај ефекат, иако су наше намере биле најбоље. Ја бих волела макар да то чујем, ту неку врсту самокритике али тога нема, и чак нам објашњавају да заправо они само траже објактивно новинарство“, истиче Смајловићева.

Оцењује да РТС не треба да се понаша као Н1.

„Да ли заиста РТС треба да се понаша, буде Н1. Ипак је Н1 на неки начин филијала Си-Ен-Ена. Да ли ико скоро у Србији мисли да би РТС требао да извештава као филијала Си-Ен-Ена. Ја мислим да не“, истиче Смајловићева.

Истиче да грађани добијају комплетну слику о догађају тек када погледају извештаје на више телевизија 

 20. 03. 2019.

Аутор: РТС Извор: РТС

СИМУЛИРАЊЕ ДЕМОКРАТИЈЕ

СИМУЛИРАЊЕ ДЕМОКРАТИЈЕ

СИМУЛИРАЊЕ ДЕМОКРАТИЈЕ

Да ли је брутални обрачун са медијима у време председниковања Бориса Тадића било „симулирање демократије“?

Двoструки стандарди некадашњег председника Србије, а сада лидера Социјалдемократске странке

Детаљније

Слобода штампе у наглом паду

Слобода штампе у наглом паду

Слобода штампе у наглом паду

Слобода штампе у наглом паду

„Новинари раде под лошим економским условима и суочавају се са осуђујућом и непријатељском атмосфером“, каже се у Барометру и наглашава повећани број физичких и вербалних напада на новинаре, што додатно угрожава независно извештавање и квалитет новинарства”.

Слобода штампе у Србији је у наглом паду, наводи се у Барометру слободе за 2018. годину, фондације Фридрих Нојман, и подсећа да су Репортери без граница забележили пад Србије од 10 места на својој листи за 2018, на 76. место, најниже у региону Западног Балкана, као и да упозорења стижу од многих домаћих и међународних медијских инстанци.

Мада постоји не мали спектар штампаних издања, електронских и онлајн медија, њихов плурализам је под знаком питања, а власт се не либи да користи легалне или „екстралегалне“ методе супротстављања онима који критикују владу и Александра Вучића, истиче се у извештају, који преноси Глас Америке.

Подсећа се да су Врањске затворене у таквој атмосфери, а да су многи провладини таблоиди покренули кампању против оснивача КРИК, када је тај истраживачки портал објавио налазе о сумњивом новцу министра војног Александра Вулина.

Притисак се врши кроз економски притисак и фаворизовање провладиних медија у добијању новца од реклама, па многи медији и новинари практикују аутоцензуру или постају пропагандно средство владајуће партије, указује Барометар.

„Новинари раде под лошим економским условима и суочавају се са осуђујућом и непријатељском атмосфером“, каже се у Барометру и наглашава повећани број физичких и вербалних напада на новинаре, што додатно угрожава независно извештавање и квалитет новинарства.

Извор: ФоНет

Коме смета објективно информисање?

Коме смета објективно информисање?

Коме смета објективно информисање?

Десет година од насилног прекида телевизијског програма „Ресаве“
Информисање у Свилајнцу деценију по диктату локалних моћника

Коме смета објективно информисање?

Некада

Сада

После конституисања општинске скупштине 31.маја 2008.године и избора новог руководства, ТВ Ресава која је емитовала програм посредством кабловског оператера Коперникус из Свилајнца, неовлашћено је искључена из програма 4. јуна. На груб начин и уз претњу полицијом избачена је из изнајмљених просторија од стране пописне комисије коју је, истог дана, формирао заменик председника општине Свилајнац Предраг Милановић, иначе тада председник Окружног одбора Демократске странке Поморавског округа. Снимање конститутивне седнице општине није дозвољено ТВ Ресави јер наводно није имала акредитацију, коју нису имали ни други медији, а забрану је изрекао рођени брат тадашњег председника скупштине општине.

Зграда из које је насилно исељена тв и лист
Зграда из које је насилно исељена тв и лист

Зграда „Комитета“ у Свилајнцу у време када се у њој налазило Дописништво РТС-а

Наведене просторије у улици Светог Саве бр. 60 у Свилајнцу Д.О.О. „Јаблановић ЦО“ Плажане – Деспотовац изнајмила је августа 2007. године од општине Свилајнац, путем јавног надметања на 10 година. Сачињен је уговор који је оверен у општинском суду.

Избацивање на улицу у дејству уговора о закупу

реновирање зграде

Иако су уговором прецизирани рокови и разлози за његово отказивање, исељење је извршено усменим налогом са роком одмах.
На тај начин, применом самовоље и кршења неколико закона прекинут је програм ТВ Ресаве која се, посредством других кабловских оператера гледала и у општинама Деспотовац, Жагубица, Рача и Жабари. Ова станица, осим сервисних информација, имала је и информативни програм са вестима у три и више термина. Свакодневно су снимани прилози, репортаже, културно- забавни, дечији, спортски и други програми. Због актуелности и разноврсности програма била је гледана, а и носилац значајних акција. Реализовани су директни преноси скупштинских заседања, спортских и других манифестација.

У редакцијама ТВ „Ресаве“ и „Ресавског поштоноше“, најстаријег провинцијског листа из 1871. године, осим запослених био је укључен и велики број новинара-сарадника старије и млађе генерације. У томе је учествовао и Радомир-Раде Угрнић, један од најстаријих  ТВ извештача у Србији ( 70 година се бави новинарством), а емитовале су се и вести од дописника са Космета.

Без посла остала самохрана мајка и отац троје деце

На овакав начин прекида рада ТВ и избацивања редакције штампаног медија реаговало је Удружење новинара Србије саопштењем у коме је истакнуто да овакав поступак према медијима није запамћен у новијој новинарској професији.

Новинари су спречени у обављању својих задатака чиме им је одузето право на рад – највећој демократској тековини. После прекида програма шест стално запослених радника остало је без посла. И раније су новинари имали претње у виду вербалних напада, покушаја забране рада, од стране активиста Демократске странке, а то се, нажалост и реализовало. Након избацивања опрема је привремено пребачена у просторије црквене општине Свилајнац.

ФОТО РЕПРИНТ ИЗДАЊА ИЗ 1871. ГОДИНЕ
фОТО РЕПРИНТ ИЗДАЊА ИЗ 1871. ГОДИНЕ

РЕПРИНТ ИЗ 1871. Године

Лажна обећања о враћању редакција

Општинско руководство 11. јуна обишао је тадашњи председник Удружења новинара Србије Нино Брајовић и члан Извршног одбора УНС-а Петар Јеремић. Заменик председника општине Свилајнац Предраг Милановић уверавао их је да ће редакције бити враћене у просторије. Међутим, то се није догодило. Напротив, 25. јуна власнику ТВ и издавачу „Ресаваког поштоноше“ стигло је решење о исељењу, које је потписала председник општине др Горице Димчић-Тасић антидатирано на 5. јуни. За то време просторије из којих су избачене ТВ и лист се увелико реновирају и преправљају за неку нову ТВ која ће радити по диктату локалних моћника.

Спроводећи самовољу појединци из општинског руководства учинили су кривична дела и нанели огромну штету слободи медија. Против оваквих и сличних поступака новинари морају одлучно дићи свој глас у циљу заштите тешке али одговорне професије. Међутим поставља се и питање владавине права. Како је могуће да на кршење закона не реагују државни органи? Пример из Свилајнца показује да се  на локалном нивоу могу незаконито угасити медији снагом власти без последица.

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ

Удружење новинара Србије (УНС) најоштрије осуђује избацивање редакције ТВ Ресава и часописа РЕСАВСKИ ПОШТОНОША из просторија чији је власник општина Свилајнац, као и насилно прекидање телевизијског програма које је 04.јуна спровела комисија Општинског већа Свилајнца по налогу заменика председника општине и председника Окружног одбора Демократске странке за Поморавље, Предрага Милановића.
УНС истиче да је комисија Општинског већа формирана ради преузимања телевизијске опреме која је власништво општине, али је злоупотребила овлашћење и уместо да преузме опрему, чему се нико у Телевизији Ресава није противио, избацила запослене, наредила прекид програма и кроз кабловску мрежу чији је ТВ Ресава закупац, пустила сигнал локалног радија ЧИЧИЦА.

Иначе, ТВ Ресава поседује властиту опрему и за емитовање програма и није јој била неопходна техника која је власниство општине.
УНС подсећа општинско руководство Свилајнца на Закон о информисању по којем „нико не сме да врши било какав физицки или други притисак на јавно гласило и његово особље, као ни утицај подесан да их омете у обављању посла“ и тражи да Суд због повреде слободе јавног информисања у складу са Законом, реагује по хитном поступку.

УНС тражи да општинско руководство омогући повратак и несметан рад редакцијама ТВ Ресава и најстаријег локалног листа РЕСАВСKИ ПОШТОНОША у закупљени простор и надокнади штету насталу незаконитим насилним прекидом програма.
У Београду, 07.06.2008.

УНС УПОЗОРИО ТАДИЋА И БРАДИЋА НА БАХАТОСТ ДС KАДРА

Мама – телевизија

Информисање у Свилајнцу деценију по диктату локалних моћника
Информисање у Свилајнцу деценију по диктату локалних моћника

БЕОГРАД – Председник Удружења новинара Србије (УНС) Нино Брајовић упутио је јуче отворено писмо председнику Републике Борису Тадићу и министру културе Небојшу Брадићу у коме тражи да се њих двојица, у оквиру својих надлежности, заузму и спрече заменика председника те општине и председника окружног одбора Демократске странке за Поморавље Предрага Милановића да „злоупотребљава власт и крши законе.

Брајовић у писму истиче да је руководство те општине у јуну незаконито и насилно избацило на улицу раднике Телевизије Ресава и часописа Ресавски поштоноша, који су уредно закупиле просторије у општинској згради.

– У тим адаптираним просторијама, у међувремену, програм је почела да емитује ТВ Центар, чији је већински власник мајка поменутог функционера општине и ДС-а Предрага Милановића, Добрила Милановић, а седиште на његовој кућној адреси. Да бахатост локалних власти буде већа за директорку Телевизије Центар постављена је Драгана Радевић, иста особа која је у име општине незаконито иселила две редакције. Радевићева је у радном односу у општини, где се одлучује о издвајању средстава и за телевизију у којој је директор – пише Брајовић у своме писму председнику и министру.

Многобројне су злоупотребе тада чињене, без уговора и дозвола емитован је сигнал будуће телевизије, опрема је набављана за „кеш“ који су доносили поједини функционери општине, а програм је почет да се емитује и пре регистровања предузећа у агенцији за привредне регистре. У новој приватној телевизији радили су запослени у општини и користила се општинска возила.

Оваква ситуација у медијској слици општине Свилајнац и данас траје. Средства за финансирање пројеката добијају одређени медији који су повлашћени у сваком погледу. На одређене догађаје се позивају само „подобни“ новинари, док су други дописници и редакција најстаријег провицијског листа у Србији „Ресавског поштоноше“ новинари другог реда. Чак се неосновано из врха власти критикују новинари и медији који истинитим извештавањем обавештавају читаоце, слушаоце и гледаоце.

И после десет година, новинари од професије, у Свилајнцу раде и радиће свој посао, промовишући позитивне догађаје и указујући на проблеме који су битни за јавни интерес грађана.

Нажалост и данас новинари су једини кривци за све што се пише, анализира и документује , а није по вољи локалних и других владајућих структура. Вести су свима свакодневно потребне али се бојимо истине иако би она требала да допринесе указивању на проблеме и њиховом бржем решавању.


Р.П.


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/resavskipostonos/public_html/wp-includes/functions.php on line 5107